Hvad betyder den nyeste forskning i graviditet og diabetes?

Diabetesforeningens forskningschef Tanja Thybos sætter perspektiv på den sidste nye forskning i diabetes og graviditet.

Forskning Og Graviditet WEB
29. oktober 2023 | Af Ninett Rohde Brandt nrb@diabetes.dk

Graviditetsdiabetes øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme og metaboliske sygdomme senere i livet

Tanja Thybo presse low
Tanja Thybo, forskningschef i Diabetesforeningen, sætter perspektiv på den nyeste forskning i graviditet og diabetes.

Et forskningsstudie fra Steno Diabetes Center Odense har vist, at kvinder, der har haft graviditetsdiabetes, efterfølgende har markant højere risiko for at få hjerte-kar-sygdomme og metaboliske sygdomme senere i livet. Studiet er en national kohorteundersøgelse baseret på registerdata fra flere end 700.000 kvinder, der fødte i Danmark i perioden 1997-2018. Resultaterne viste, at graviditetsdiabetes særligt gav markant øget risiko for dyslipidæmi, som er en samlet betegnelse for forstyrrelser i kroppens lipidniveau. Det kan blandt andet resulterer i højt kolesterol og hjerte-kar-sygdom.

Kommentar: Indtil nu har opfattelsen været, at øget risiko for hjerte-kar-sygdom hang sammen med kvindernes øgede risiko for at udvikle type 2-diabetes. Men resultaterne af dette studie indikerer, at kvinder, der har haft graviditetsdiabetes, har øget hjerte-kar-risiko, uanset om de senere udvikler type 2-diabetes eller ej. Det understreger vigtigheden af, at vi styrker opsporing af graviditetsdiabetes, så vi bedre kan hjælpe disse kvinder og eventuelt få dem i behandling for at sikre dem med potentielt alvorlige sygdomme i fremtiden.

Læs studiet, der har undersøgt forekomsten af hjerte-kar-sygdomme og metaboliske sygdomme hos kvinder, der tidligere har haft graviditetsdiabetes

Fokus på insulinbrug under graviditet med diabetes

Ny medicin bliver som udgangspunkt ikke testet på gravide og ammende, før det bliver godkendt. Men når man har insulinkrævende diabetes og ønsker at være gravid, er det vigtigt at vide, om ens insulin er sikker at bruge under en graviditet. To studier har undersøgt sikkerheden og effekten ved henholdsvis basalinsulinen degludec (Tresiba) og bolusinsulinen faster acting insulin aspart (fiasp). Resultaterne viser, at gravide med type 1-diabetes trygt kan tage degludec, der i det første studie viser samme positive effekt på blodsukkerkontrol som insulinen Detemir (Levemir), og behandlingen med degludec øger ikke risikoen for hypoglykæmi eller sporbare negative konsekvenser for barnet. I et andet studie har forskere sammenlignet insulinen fiasp med insulinen aspart (novorapid), og resultaterne viser, at fiasp er sikker for gravide at anvende og er bedre til at forebygge lavt blodsukker sammenlignet med novorapid. Desuden påvirkes fostrets vækst ikke.

Kommentar: Insulin er livsvigtig for kvinder med type 1-diabetes, og derfor er det rigtig godt, at der er forskere, der undersøger, hvordan de forskellige insuliner virker og påvirker både kvinderne med type 1-diabetes under en graviditet og barnet i maven. Resultaterne er godt nyt for kvinder med type 1-diabetes, der nu kan fortsætte deres behandling med ro i maven, hvis de er i den lykkelige omstændighed, at de bliver gravide.

Læs det første studie, der har undersøgt effekten af degludec sammenlignet med Detemir

Læs det andet studie, der har sammenlignet insulinen fiasp med insulinen aspart

Nyt studie: Hybrid Closed Loop giver gravide med type 1-diabetes bedre blodsukkerregulering

Når man er gravid med type 1-diabetes ændrer ens insulinbehov sig gennem graviditeten, og det er særligt vigtigt at have et så velkontrolleret blodsukker som muligt for at mindske risikoen for komplikationer. Nu viser et nyt studie publiceret i The New England Journal of Medicine, at et Hybrid Closed Loop-system med en automatisk insulinpumpe, der selv justerer insulindosis baseret på kontinuerlig glukosemåling, giver gravide med type 1-diabetes bedre regulering af deres blodsukker sammenlignet med en traditionel insulinpumpe eller flere daglige insulininjektioner. 124 gravide kvinder med type 1-diabetes i alderen 18 til 45 år deltog i studiet, der varede, indtil kvinderne fødte. Helt konkret resulterede Hybrid Closed Loop-systemet i mere tid med et blodsukker indenfor de anbefalede værdier, mindre vægtøgning og mindre risiko for at udvikle problemer med blodtrykket under graviditeten.

Kommentar: Tidligere i år blev der publiceret et stort, dansk studie, der viste, at et Hybrid Closed Loop-system gav personer med type 1-diabetes den markant bedste blodsukkerkontrol. Derfor er det ingen overraskelse, at det også viser sig at være tilfældet, når kvinder med type 1-diabetes er gravide. Men det er rigtig godt, at der nu også er resultaterne, der viser den specifikke betydning det har under graviditeten, fordi det endnu engang understreger de gavnlige effekter af diabetesteknologi og giver kvinderne et stærkt argument til at bede om den bedste teknologi.

Læs det nye studie, der har undersøgt effekten af et Hybrid Closed Loop-system for gravide kvinder med type 1-diabetes